Sider

19.6.14

My London guide, Part 1: You should do this!

Inden jeg tog afsted til London for en måneds tid siden, lovede jeg at byde ind med min personlige guide til London. Jeg har haft så meget at se til, at jeg ikke har haft tid til at strikke det sammen før nu, men hellere sent end aldrig, ikke? Her kommer mine bud til hyggelige ting at lave, mine favoritsteder i byen, lidt inspiration til shopping og gode spisesteder, selvfølgelig. 

Indlæggene her er en stor blanding af billeder og oplevelser fra mine forskellige ture til London, hvis I undrer jer over de mange forskellige typer billeder. Og altså... Jeg er ikke ekspert i byen på nogen måde - jeg kan bare rigtig godt lide at være der! Og det tæller vel også lidt, ikke?

Min guide endte med at blive så lang, at jeg har besluttet mig for at dele den lidt op i nogle mindre afsnit. Så her kommer første del!

English:
Before I took off to London a month ago I promised to do my version of a guide to London. I've had so much to do so I haven't had time until now to do it. But better late than never, right? Here are my suggestions for nice things to do, my favourite spots around town, a little inspiration for shopping and good places to eat, of course. 

These posts are one big mix of photos and experiences from all my trips to London, in case you're wondering about the very different photos. Oh and... remember, I'm not expert at all - I just really like London. I guess that matters too, right? 

My original guide ended up becoming waaaay too long, so I decided to split it up. Here's part 1!

Det skal du lave: // You should do this:

Den korte udgave // The short edition 
- British Museum
- Natural History Museum
- Gå på galleri. For eksempel Tate Modern // Visit a gallery, maybe Tate Modern
- MUSICALS
- Camden Market
- Covent Garden



Jeg synes helt sikkert, at man skal sørge for at besøge nogle af Londons fantastiske museer. De fleste er gratis (i hvert fald dem, der ikke bare er pop-turistede) og de er virkelig gode til at formidle og gøre museumsbesøget spændende. Her er vi på British Museum, som nærmest er værd at besøge bare for arkitekturens skyld! Men husk lige at tjekke Rosettastenen ud, når du er der (og hvad der ellers måtte interesse dig!)

English:
I really think you should go to some (or at least one per trip) of London's amazing museums. Most are entrance free (the ones that are not just for tourists, anyway) and they are so good at doing exhibitions! Here we are at British Museum - a place that deserves a visit just because of the architecture. But don't forget to check out the Rosetta stone too (and what ever might be in your interest!)


Og husk lige at snuppe et kort og planlæg jeres besøg - hvad vil I egentlig gerne se? For ellers tager det hele dagen og mere til at komme igennem! Så tænk lige lidt over det. 

English:
Don't forget to grap a map of the museum and decide what you would like to see. If you don't and decide to just walk around (or if you decide to see it all - if you're that crazy) it might take you all day and then some to get through. So take a moment to think about that. 


Der er masser af helt fantastiske museer. Her er vi på Natural History Museum og det kan anbefales at komme lidt tidligt om morgenen, hvis du vil derind, så du ikke kommer til at stå for meget i kø. Og hvis du er glad for kunst, så gør dig selv den tjeneste at gå på galleri. Jeg kan anbefale Tate Modern, men egentlig mest fordi gåturen fra metrostationen, igennem Borough Market og langs floden er helt fantastisk. Et godt tip; kom omkring frokosttid, så er der masser af lækre muligheder på markedet inden den står på museumsbesøg. 

English:
As I said; there are a lot of amazing museums in London. Here we are at Natural History Museum and I would recommend you to come early to avoid loooong lines just to get inside the museum. If you're in to art you should go to one of the galleries. I recommend Tate Modern but mostly because the walk from the tube, through Borough Market and along the river is amazing. If I were you I would come around lunch time, because there's so many opportunities at the market. And galleries aren't much fun if you're hungry, right? 




Okay - jeg vil altså sige, at det ikke er til at komme udenom det her punkt. Med mindre, du virkelig-virkelig hader musik, så SKAL du tage ind og se en musical. Jeg har set Wicked (to gange), We Will Rock You og Les Misérables og de kan allesammen anbefales. Det er helt fantastisk og på alle måder alle pengene værd. 
Tag eventuelt på Leicester Square og se om de har et godt tilbud eller besøg selve teatret for den forestilling, som du gerne vil se og spørg ad, hvad de har af billetter tilbage til de forestiller du kunne have mulighed for at se. Husk endelig også at spørg om du køber pladser med "restricted view", for hvis du får en dårlig plads kan det altså ødelægge selv den bedste forestilling (tror jeg - jeg har været heldig alle gange. Men jeg huskede jo også at spørge!). 

Hvis du er nysgerrig, så har jeg givet omkring £25-£35 for de forestillinger jeg har set. 

English:
Okay - this is a must! Unless you really-really hate music you HAVE to see a musical. I've seen Wicked (twice), We Will Rock You and Les Misérables and I was crazy about them all! It's amazing and totally worth every single £ you pay for your ticket.  You can go to Leicester Square and check out if they have a great offer or you can just go to the theater during the day and ask if they have any tickets for tonight (or the following days while you're there). No matter what; remember to ask if your seats comes with "restricted view" 'cause if you get a bad seat the experience might be ruined (at least I think so - I've been lucky every single time. Then again: I did remember to ask!)



De næste anbefalinger kombinerer fantastisk stemning med lidt shopping, charme og god mad. Camden Market og Covent Garden er i min bog absolutte musts. Covent Garden emmer af.... gammel engelsk charme og Camden er flippet og mærkelig på den fede måde. Særligt hvis du kommer på Camden i løbet af de lidt varmere måneder, vil jeg anbefale dig at sørge for, der er plads i maven, for der er sindssygt mange lækre madboder derude! Hvis man skal prøve det hele kan man blive nødt til at komme igen og igen og igen, så det gælder om at vælge, selvom det kan være svært. Det bliver ikke nemmere, at der også kommer lidt ekstra anbefalinger til spisning i området senere i guiden. Suk. Det er altså ikke nemt at være sådan en, der halvt rejser med maven og håber på gode madoplevelser (og helst ikke vil gå glip af noget). 

English:
These next two places are combining great atmosphere with shopping, charm and nice food. Camden Market and Covent Garden are absolute musts in my book. Covent Garden is all about English charm if you ask me and Camden is crazy and strange in the best way. If you come to Camden during the warmer months especially I would recommend to make sure there's room for lunch or dinner since there's so many options. If you want to try it all you'd have to come again and again and again.... so you have to choose, even though it's a tough job. It doesn't get easier that I'm going to recommend you a few places in that area later in this guide. Well, it's not easy being one of those people who travels with your tastebuds and hoping for great experiences tastewise (and who doesn't want to miss out on anything). 

Hvad synes du, man SKAL lave, når man er i London?
What do you think is a MUST DO when in London?

2 kommentarer:

  1. Musicals, Camden Market og Covent Market er alle tre skrevet bag øret. Mange tak fordi du har gjort så meget ud af guiden - jeg glæder mig allerede til næste omgang! :)

    - Sara // www.sarasskab.blogspot.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Jaa! :D Og det var så lidt - det har været så hyggeligt at lave! :)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...